1. Από 10 Σεπτεμβρίου 2008, οι οδηγοί:
α. Έλληνες υπήκοοι ή υπήκοοι κράτους-μέλους Ε.Ε. ή κράτους της ΕΖΕΣ (Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν),
β. Υπήκοοι κράτους εκτός Ε.Ε., οι οποίοι απασχολούνται ή χρησιμοποιούνται από επιχείρηση εγκατεστημένη στην Ελλάδα ή σε κράτος-μέλος της Ε.Ε., όταν οδηγούν οχήματα των υποκατηγοριών Δ1, Δ1+Ε ή των κατηγοριών Δ, Δ+Ε είναι υποχρεωμένοι, πέραν της απαιτούμενης άδειας οδήγησης να κατέχουν και ΠΕΙ μεταφοράς επιβατών το οποίο χορηγείται σύμφωνα με τις διατάξεις του διατάγματος αυτού.
2. Από 10 Σεπτεμβρίου 2009, οι οδηγοί:
α. Έλληνες υπήκοοι ή υπήκοοι κράτους-μέλους της Ε.Ε. ή κράτους της ΕΖΕΣ (Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν)
β. Υπήκοοι κράτους εκτός Ε.Ε., οι οποίοι απασχολούνται ή χρησιμοποιούνται από επιχείρηση εγκατεστημένη στην Ελλάδα ή σε κράτος-μέλος της Ε.Ε., όταν οδηγούν οχήματα των υποκατηγοριών Γ1, Γ1+Ε ή των κατηγοριών Γ, Γ+Ε, είναι υποχρεωμένοι πέραν της απαιτούμενης άδειας οδήγησης να κατέχουν και ΠΕΙ μεταφοράς εμπορευμάτων το οποίο χορηγείται σύμφωνα με τις διατάξεις του διατάγματος αυτού.
ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γ |
C |
Φορτηγά με μέγιστη μάζα μεγαλύτερη από 3500 kg |
Γ1 |
C1 |
Φορτηγά με μέγιστη μάζα από 3500 kg μέχρι 7500 kg |
Γ + Ε |
C + E |
Σύνολο συζευγμένων οχημάτων αποτελούμενο από όχημα της κατηγορίας C και ρυμουλκούμενο |
Γ1 + Ε |
C1 + E |
Σύνολο συζευγμένων οχημάτων αποτελούμενο από όχημα |
Δ |
D |
Λεωφορεία μεταφοράς προσώπων που έχουν περισσότερες από 8 θέσεις επιβατών εκτός της θέσης του οδηγού |
Δ1 |
D1 |
Λεωφορεία μεταφοράς προσώπων που έχουν περισσότερες από 8 θέσεις επιβατών εκτός της θέσης του οδηγού, όχι όμως περισσότερες από 16 θέσεις εκτός της θέσης του οδηγού |
Δ + Ε |
D + E |
Σύνολο συζευγμένων οχημάτων αποτελούμενο από όχημα |
Δ1 +Ε |
D1 + E |
Σύνολο συζευγμένων οχημάτων αποτελούμενο από όχημα |
Τι ισχύει για τους Νέους Οδηγούς
Οι νέοι οδηγοί που επιθυμούν να αποκτήσουν Πιστοποιητικό Επαγγελματικής
Ικανότητας, μπορούν να επιλέξουν είτε τη διαδικασία «Αρχικής Επιμόρφωσης», είτε τη διαδικασία «Ταχύρρυθμης Αρχικής Επιμόρφωσης». Οι διαδικασίες αυτές αποσκοπούν στο να επαληθεύσουν εάν οι υποψήφιοι οδηγοί διαθέτουν το επίπεδο γνώσεων που απαιτείται για την οδήγηση του οχήματος της κατηγορίας που τους ενδιαφέρει.
Οι υποψήφιοι που θα επιλέξουν τη διαδικασία της «Αρχικής Επιμόρφωσης» θα πρέπει να παρακαθίσουν σε θεωρητικές εξετάσεις και εφόσον επιτύχουν, να υποβληθούν σε πρακτική δοκιμασία.
Η θεωρητική εξέταση διαρκεί 4 ώρες και αποτελείται από δύο δοκιμασίες:
α) από ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, και
β) από μελέτες συγκεκριμένων περιπτώσεων.
Η πρακτική δοκιμασία διοργανώνεται από το αντίστοιχο Τμήμα Οδικών Μεταφορών και αποτελείται από δοκιμασία οδήγησης που προορίζεται να αξιολογήσει τη σε βάθος γνώση της ορθολογικής οδήγησης βάσει των κανόνων ασφαλούς οδήγησης. Η ελάχιστη διάρκεια της δοκιμασίας αυτής είναι 90 λεπτά.
Ποιος είναι ο σκοπός των Π.Ε.Ι.
Η απόκτηση των Π.Ε.Ι. από τους οδηγούς λεωφορείων και φορτηγών σκοπεύει στην:
• αύξηση της οδικής ασφάλειας,
• ενθάρρυνση της επικαιροποίησης και της διαρκούς αναβάθμισης των γνώσεων και ικανοτήτων των οδηγών,
• αναγνώριση και πιστοποίηση των επαγγελματικών ικανοτήτων των οδηγών,
• αναβάθμιση και κατοχύρωση του επαγγέλματος των οδηγών λεωφορείων και φορτηγών.
Ποια είναι η διάρκεια των Π.Ε.Ι.
Όλα τα Πιστοποιητικά Επαγγελματικής Ικανότητας (Αρχικής Επιμόρφωσης,
Ταχύρρυθμης Αρχικής Επιμόρφωσης και Περιοδικής Κατάρτισης) έχουν
5ετή διάρκεια.
Πως επηρεάζονται οι Επαγγελματικές Άδειες Οδηγού
Το ΥΜΕ δεν θα χορηγεί και δεν θα διατηρεί σε ισχύ Επαγγελματική Άδεια Οδηγού σε οδηγό ο οποίος απαιτείται να κατέχει και δεν κατέχει Π.Ε.Ι.
Σημειώνεται ότι παρόλο που για την οδήγηση οχημάτων των κατηγοριών C1 και C1+E δεν απαιτείται Επαγγελματική Άδεια Οδηγού, οι οδηγοί των οχημάτων αυτών θα πρέπει να αποκτούν Π.Ε.Ι.